Kategorier
Spilregler

3-mands whist

3-mands whist er et kortspil, der spilles mellem tre spillere. Det ligner det mere populære spil bridge, men der er nogle vigtige forskelle i reglerne, som gør det til sit eget unikke spil. Det er nemt at lære, og det handler meget om, at være god til strategi. Hvis de lyder spændende, så læs med og lær reglerne!

Antal spillere: 3

Tid: ca. 1 time

Redskaber: et kortspil uden jokere

Spillets formål

Den grundlæggende præmis for 3-mands whist er at tage så mange stik som muligt i hver hånd, og den spiller, der tager flest stik i alt, er vinderen.

Spilvariationer

Der findes i alt 4 forskellige måder, hvorpå man kan spiller 3 mands whist:

  • Spar: Her er spar trumf
  • Farve: Spilleren, som blandede kortene, bestemmer hvilken kulør der er trumf
  • Sans: Der findes ingen trumf i denne variation af spillet
  • Sol: Her skal man have færrest stik, og der gælder en speciel regel om, at esset er det kort med lavest eller højst værdi (det skal bestemmes inden spillet begynder)

Uddeling af kortene

Man skal starter med at udvælge en dealer. Dette kan være en tilfældig spiller, men man kan også bestemme dealerne ud fra hvilken af spillerne, som er den lavest, højest, yngste eller ældste. Spilleren til dealerens venstre side begynder med at blande kortspillet, og derefter deler dealeren alle kortene ud, et ad gangen med uret, indtil hver spiller har 13 kort. De resterende kort ligges i en bunke, som også skal bruges i spillet. Spilleren, der har blandet bunken, starter derefter spillet.

Kortbytning

Når alle spillere har deres 13 kort, begynder kortbytningen. Spilleren til venstre for dealeren starter, og kan vælge at bytte op til 7 kort. Den efterfølgende spiller må bytte optil 4 kort, og den tredje spiller må bytte optil 2 kort.

Når en spiller skal bytte kort, så skal kortene tages fra den bunke med overskydende kort. Kortbunken skal vende med billedsiden nedad, så man ikke kan se, hvad der bliver trukket.

De kort, som bliver byttet væk, skal også lægges med billedsiden nedad, og de er ikke længere en del af spillet.

Hvis en spiller vælger ikke at bytte alle de kort, som spilleren kan bytte, så går de overskydende “bytninger” til den næste spiller. Eksempel: den første spiller må bytte 7 kort, men vælger kun at bytte 4. Den næste spiller, må derfor bytte 3 ekstra kort, hvilket betyder at spilleren nu kan bytte 7 kort i stedet for 4 kort.

Spillets gang

Når alle spiller har fået muligheden for at bytte nogle af deres kort, så er man klar til at starter spillet. Spilleren til venstre for dealeren fører det første stik ved at spille et kort fra sin hånd med billedsiden opad på bordet. De andre spillere skal derefter følge trop, hvis de kan. Hvis en spiller ikke har nogen kort i samme farve, kan vedkommende spille et hvilket som helst kort, som han/hun ønsker. Når alle spillere har spillet et kort, er stikket slut, og den spiller, der har spillet det højeste kort i den farve, der blev ført, eller det højeste trumfkort, hvis der blev spillet et, tager stikket. Den spiller, der tog stikket, fører derefter det næste stik

Spillet er slut, når alle spillere har opbrugt deres hænder, og spilleren med flest stik erklæres som vinder!