Kategorier
Spilregler

Davoserjas

Davoserjas er et af de kortspil som er lidt mindre kendt blandt den danske befolkning. Spillet minder lidt om de forskellige varianter af whist. Hvis man er gået død i de spil som man typisk går til er dette den oplagte mulighed for at prøve noget nyt.

Krav til at spille davoserjas

Man skal være et sted mellem 3 og 7 spillere for at kunne spille og det tager omkring 1 time at spille. Derudover skal man være i besiddelse af et kortspil uden jokere. Alt efter antallet af spillere fjernes der et vis antal 2’ere fra kortspillet. Kortene skal kunne deles ligeligt ud mellem deltagerne. Inden spillet starter, skal alle kortene deles ud blandt deltagerne.

Spillets gang

Spillet består af 6 runder:

Runde 1

Det gælder om at tage så få stik som muligt, fordi hvert enkelt stik koster 1 strafpoint.

Runde 2

Her sker der ikke noget ved at tage stik, så længe stikkene ikke indeholder en klør. Hver klør giver 1 strafpoint.

Runde 3

Nu skal man prøve at undgå damerne. Hvis man får en stik med 1 dame, så giver det 5 strafpoint.

Runde 4

Her skal man kun være opmærksom på ét enkelt kort, nemlig klør konge. Får man et stik med klør konge, så giver dette 15 strafpoint.

Runde 5

Her skal man være lidt påpasselig og holde øje med sine modstandere. Den første som får et stik i denne runde får 10 strafpoint og den sidste som får en stik, får 10 strafpoint.

Runde 6 også kaldet ’kabalen’

Denne runder skildrer sig ud fra de tidligere 5 runder i og med at det her gælder om at komme af med alle sine kort, så hurtigt som muligt. Spilleren i ’forhånd’ starter, men kun hvis vedkommende sidder med en 7’er på hånden. Hvis spilleren ikke har en 7’er, går tiden videre indtil man finder en sidder med en 7’er. Spilleren skal altså starte med at smide en 7’er.

Næste spiller må nu lægge en 6’er eller en 8’er i samme kulør som den forrige. Det vil sige at hvis der for eksempel bliver lagt en hjerter 7 til at starte med, så må man smide hjerter 6 eller hjerter 8 ovenpå. Spilleren kan også smide en ny 7’er ud og dermed ændrer kuløren. Man må ikke springe kort over.

Hvis det er din tur og du ikke kan smide et kort, så melder du pas og turen går videre til den næsten. Hvis du har mulighed for at lægge et kort, så må du ikke melde pas af taktiske årsager. Hvis du kan smide et kort, så skal du smide et kort.

Den første spiller som sidder uden nogen kort på hinanden får 0 strafpoint og de resterende spillere får point svarende til antallet af kort som de sidder med på hånden.

Vinderen er den spiller som har færrest strafpoint efter de 6 runder.

Alternativ variant

Hvis man vil have lidt mere action ind i runde 6, kan man spille hvor reglerne fra alle de forrige runder gælder på samme tid.

God fornøjelse!